Askin AS er opptatt av å behandle dine personopplysninger på en respektfull og forsvarlig måte, og forholder oss til norsk og europeisk personvernlovgivning. Denne personvernerklæringen beskriver hvordan vi behandler personopplysninger, hvilke personopplysninger vi behandler og hvorfor vi behandler dem. Det er Askin AS som er behandlingsansvarlig for personopplysningene.
Personvernerklæringen gjelder for:
Her definerer vi noen viktige begreper:
Askin er en helsetjeneste drevet av autorisert helsepersonell (legespesialister). Vi behandler personopplysninger for å kunne yte våre helsetjenester til pasienter. Personopplysningsloven artikkel 9 punkt 2h gir oss grunnlag til dette. I tilknytning til ytelse av våre helsetjenester, behandler vi også opplysninger som er nødvendige sekundært, f.eks. for å motta betaling for tjenestene. Videre er vi underlagt helsepersonelloven og pasientjournalloven, og vi sikrer våre pasienters sikkerhet, tjenestekvalitet og personvern i tråd med disse.
Vi kan behandle personopplysninger innen følgende kategorier:
Vi mottar personopplysninger når du registrerer deg for våre tjenester, gjennomfører en digital konsultasjon eller kontakter oss. Andre kan også gjøre en konsultasjon eller dele opplysninger på dine vegne, f.eks. foreldre for sine barn, en fastlege eller annen helsepersonell som henviser til oss eller mottar journalopplysninger for sin pasient. Du har ingen plikt til å oppgi personopplysninger til oss, men hvis du velger å la være er det mulig at vi ikke kan yte deg våre tjenester, eksempelvis fordi vi ikke kan ta betalt for tjenestene eller sende deg informasjon du ber om.Vi har profiler/sider i sosiale medier. Når du besøker disse sidene, eksempelvis vår selskapsside på Facebook, vil det sosiale mediet behandle dine personopplysninger. Askin AS har ingen innflytelse over denne behandlingen, men du kan lese mer om det i personvernerklæringen til det enkelte sosiale mediet.
Vi bruker informasjon som vi lagrer om deg til følgende formål:
Beskyttelse av dine personopplysninger er en høyt prioritert oppgave for oss, og vi jobber hele tiden for å sikre personopplysninger. Dette skjer ved hjelp av fysiske, tekniske og administrative tiltak. Vår måte å behandle personopplysninger er i tråd med gjeldende lovverk:
Vi utfører risikovurderinger og gjennomgår mulige tiltak for å sikre at personopplysninger er tilstrekkelig godt beskyttet mot at uvedkommende får tilgang til dem eller at de blir slettet/endret. Når vi må benytte samarbeidspartnere eller databehandlere forsikrer vi oss om at også de behandler personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen. Våre systemer er utviklet i tråd med normen for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren, og vi jobber etter Datatilsynets veiledninger og NSMs grunnprinsipper for IKT-sikkerhet 2.0.
Vi vil kunne oppgi personopplysninger:
Vi ønsker kun å lagre personopplysninger så lenge vi anser det som nødvendig. I enkelte tilfeller er lenger lagringstid tillatt eller pålagt i henhold til lov, og i slike tilfeller forholder vi oss til dette.
For øvrig gjelder følgende lagringstid:
Enkelte av opplysningene vi behandler skal journalføres og kan derfor ikke slettes i henhold til gjeldende lovverk.
Anonymiserte opplysninger regnes ikke som personopplysninger, og blir ikke slettet.
Våre systemer er utformet med innebygd personvern. Det betyr at personvern betraktes som et helt grunnleggende aspekt under utformingen av våre prosesser og systemer, helt fra ide, design, arkitektur til implementasjon. Dette gjelder både IT-systemer og forretningsprosesser. Vi benytter metodikk for utvikling som fokuserer på personvern i alle faser av utviklingsløpet.
Vi benytter oss av Datatilsynets veiledere knyttet til personvern, og vi gjør risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) i tråd med veiledere fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM). Vår informasjonsarkitektur følger normen for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgstjenesten.
Våre systemer er utformet til å lagre kun nødvendige personopplysninger der de behøves, og ingen overflødige opplysninger. Det benyttes rollebasert tilgangstyring i alle ledd, slik at kun nødvendige opplysninger gjøres tilgjengelig for relevante brukere og personell.
Vi hjelper brukeren, den registrerte, å ivareta vedkommendes rettigheter knyttet til innsyn, informasjon, korrigering, sletting og portabilitet av data.
Vi følger rutiner og protokoller for databehandlingsaktiviteter. Vi har nøye utarbeidede definisjoner av databehandlingsaktiviteter. Vi gjør løpende revisjoner og vurderinger av sikkerhetsrisiko og personvernkonsekvenser.
Vær oppmerksom på at utøvelse av disse rettighetene kan medføre at vi ikke kan levere våre tjenester til deg. Vi kan for eksempel ikke tilby våre tjenester dersom vi ikke kan behandle betalingsinformasjonen din.
Vær også oppmerksom på at vi alltid vil be om at du legitimerer deg hvis du ønsker å benytte deg av disse rettighetene. Det er for å sørge for at dine personopplysninger ikke blir utlevert til andre enn deg.
Vi er opptatt av å behandle personopplysninger på en forsvarlig og respektfull måte. Dersom du mener at vi ikke følger disse vilkårene eller gjeldende lovgivning kan du ta kontakt med oss.
Den behandlingsansvarlige etter denne personvernerklæringen er Askin AS (Org. nr. 917881456).
Askin AS
Postboks 474 Bedriftssenteret
1411 Kolbotn
Epost: post@askin.no
eller på telefon: 64 80 90 90
(hverdager kl 9-15)
Dersom du har spørsmål knyttet til personvern, er du også velkommen til å ta kontakt med vårt personvernombud på e-post: kim.ulvin@askin.no.
Det kan forekomme endringer i denne personvernerklæringen over tid, som et resultat av endringer i lovkrav.